Se föreläsningarna från senaste FYSS-konferensen digitalt

Föreläsningarna från FYSS-konferensen hösten 2019 på Gymnastik och Idrottshögskolan finns tillgängliga via bifogad länk. Det är nio filmer där forskare föreläser om fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar. Bland annat föreläser Ing-Mari Dohrn om fysisk aktivitet som medicin och Eva Andersson om fysisk aktivitet mot depression.
https://urplay.se/serie/215859-ur-samtiden-fyss-2019

FaR-aktörsutbildning

På kvällen den 2 december erbjuder RF-SISU Småland och Region Jönköpings län en digital FaR-aktörsutbildning. Utbildningen är öppen för alla aktörer i Småland som vill lära sig mer om metoden FaR och vill erbjuda sin verksamhet till personer som fått FaR. Utbildningen är kostnadsfri och har vid detta tillfälle utgångspunkt i hur samverkan sker praktiskt inom Region Jönköpings län. Vi ser gärna att 2-3 personer från respektive aktör deltar i utbildningen för att underlätta implementering i era organisationer och få samverkan långsiktigt hållbar.
Välkomna!
Mer information och anmälan finns i denna länk: https://www.rfsisu.se/smaland/utbildningfolkbildning/sokutbildning/?eventid=1425689&sisuorgid=37309

Som ett alternativ till denna digitala utbildning finns fortsatt vår webbaserade FaR-ledarutbildning som du hittar information om här: https://www.farsmaland.se/webbutbildning/

För att få lägga upp sina aktiviteter lämpliga för personer som fått FaR måste någon eller några i respektive organisation gått någon av ovanstående utbildningar.

Forskning om rörelse och effekter på lärande och minne

Det är sedan tidigare känt att regelbunden fysisk träning inte bara förbättrar den somatiska och mentala hälsan utan även kognitiva funktioner. Vilken effekt har då ett enskilt fysiskt träningspass?

Peter Blomstrand, docent i klinisk fysiologi vid Jönköping University och Jan Engvall, professor vid Linköpings universitet, har sammanställt den senaste forskningen kring träningens effekter på lärande och minne i en översiktsartikel som har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Translational Sports Medicine.

– Ett enskilt fysiskt träningspass såsom löpning eller cykling i måttlig till hög intensitet under upp till en timmas tid följt av en kort återhämtningsfas, förbättrar kognition, uppmärksamhet, inlärningsförmågan och minnet. Effekten varar i upp till två timmar, säger Peter Blomstrand.

Läs mer, länk till artikeln

Ny forskning kring stillasittande i olika sammanhang

Stillasittande på fritiden och arbetet har olika samband med mental ohälsa

Ny forskning visar att mycket stillasittande på fritiden ökar risken att uppleva depressions- och ångestsymtom, medan mycket stillasittande på arbetet inte visar samma starka samband. Personer som ofta gör avbrott i sitt stillasittande på fritiden upplever mer sällan symtom av depression och ångest. Detta visar två nya studier från GIH och Karolinska Institutet. I denna länk kan ni läsa en kort artikel om studierna samt ta del av de båda rapporterna: https://www.gih.se/OM-GIH/Press-och-media/Pressmeddelanden/Stillasittande-pa-fritiden-och-arbetet-har-olika-samband-med-mental-ohalsa/

Ny film om FaR

Vi vill tipsa om att Centrum för fysisk aktivitet inom Västra Götalandsregionen har tagit fram en film som ger en snabb och enkel inblick i hur FaR kan användas och vilka effekter den kan ge. Du hittar den på deras flik på Vårdgivarwebben: www.vgregion.se/far-filmen

 

10 hemmaövningar för seniorer

På grund av rådande situation med Corona-viruset är det många äldre som spenderar mycket tid i sina hem. SISU Idrottsböcker har därför skapat en spellista på Youtube med 10 bra övningar som fungerar att köra i hemmet utan någon utrustning. En del övningar visas med gummiband men går även bra att köra utan gummiband. Övningarna kommer från deras material Senior Power som går att beställa i sin helhet på Idrottsbokhandeln. Ta del av spellistan på Youtube >>

Boktips – Stark hela livet

Stark hela livet – bättre ork, minne, mående och hälsa med fysisk aktivitet

Carl Johan Sundberg och Jessica Norrbom har kommit ut med en ny bok precis nyss. Den handlar om hur du med fysisk aktivitet kan bromsa åldrandet. Forskningen visar nämligen att regelbunden träning är en mirakelmedicin. Få ett bättre flås och en starkare kropp samtidigt som du blir smartare, gladare och bättre håller vikten. Du kommer att få ett friskare hjärta, starkare skelett, jämnare blodsocker och minska risken för t ex cancer och demens. På köpet gör träningen dessutom att du känner dig lugnare och får en bättre sömn. I Stark hela livet har forskarna Jessica Norrbom och Carl Johan Sundberg samlat fakta, studier och råd för att hjälpa dig leva ett längre och friskare liv med varaktig träning.